Eduskuntavaalit – Eurovaalit – Maakuntavaalit 2019

Maakuntavaltuustoon valitaan 59–99 jäsentä maakunnan asukasluvun mukaisesti. Maakuntavaltuuston toimikausi on neljä vuotta.

Vaalijohtaja Arto Jääskeläinen oikeusministeriöstä on tyytyväinen, että vaalit siirtyvät eteenpäin vuodelle 2019 sote- ja maakuntalainsäädännön valmistumisen viiveistä johtuen. Siten puolueille jää riittävästi aikaa valmistautua vaaleihin.

Puolueille jää riittävästi aikaa ehdokasrekrytointiin ja vaalityön suunnitteluun. Kansalaiset ehtivät riittävästi perehtyä maakuntavaalien teemoihin ja puolueiden asettamiin ehdokkaisiin.

Vaaleja on tulossa tammikuusta alkaen silti riittämiin. Suomessa käytiin juuri presidentinvaalit. Maakuntavaalit järjestetään tulevana vuotena. Eduskuntavaalit järjestetään huhtikuussa 2019 ja vielä EU-vaalit touko–kesäkuun vaihteessa 2019.

Maakuntavaaleihinkin herättäneen, kun eduskunta alkaa puimaan maakunta- ja sotelainsäädäntöä. Eduskuntavaalit ovat taas omalta osaltaan pitkästä aikaa kiinnostavat. Presidentinvaalit herättivät mielenkiintoa, kun ehdokasasettelu myös pienempien puolueiden osalta vahvistui ja käytiin hyvää ja monipuolista presidentiaalista debattia.

Maakuntavaaliasioissa voi olla yhteydessä yhdistyksemme puheenjohtajistoon ja sihteeriin tai Rautalammilla, Tervossa ja Vesannolla valtuustoryhmien puheenjohtajiin.

Kirjoitettu 19.2.2018